منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
نویسندگان
نظرسنجی
وضعیت نمازرادرکشورچگونه ارزیابی می کنید؟





آمار وبلاگ
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
 سیماى نور
وقتى تیرى در جنگ اُحد به پاى مبارك على علیه السّلام فرو رفته بود، خواستند آن را بیرون آورند، بطریقى كه درد آن بر حضرت اثر نكند. صبر كردند تا مشغول نماز شد آنگاه بیرون آوردند. پیوسته آن حضرت در هر شب هزار ركعت نماز مى گذارد و گاه گاهى از خوف و خشیّت الهى آن حضرت را غشى عارض مى شد1
شیر خدا شاه ولایت على
صیقل شَرْك خفّى و جَلىّ
روز اُحد چون صف هیجا گرفت
تیر مخالف به تنش جا گرفت
غنچه پیكان به گُل او نهفت
صد گُل محنت ز گل او شكفت
روى عبادت سوى محراب كرد
پشت به دردِ سر اصحاب كرد
خنجر الماس چو بند اختند
چاك به تن چون گلشن انداختند
صورت حالش چو نمودند باز
گفت كه سوگند بداناى راز
گز اَلَم تبغ ندارم خبر
گر چه ز من نیست خبر دارتر
((ملاّى جامى ؛))

1- منتهى الامال ، شیخ عباس قمى ؛، ج 1، ص 183.




برچسب ها :
نماز , 

موضوع :
نماز ,  بندگی ونماز , 
نماز قصر در مسافرت
و اذا ضربتم فى الارض فلیس علیكم جناح ان تقصروا من الصلوه ان خفتم ان یفتنكم الذین كفزوا ان الكافذین كانوا الكم عدوا مبینا (86)
ترجمه : و هنگامى كه سفر كنید گناهى بر شما نیست كه نماز را كوتاه كنید اگر فتنه (و خطر) كافران بترسید، زیرا كافران دشمن آشكار شما هستند.
تفسیر آیه
این آیه درباره نماز مسافر سخن مى گوید: در این آیه شریفه از سفر تعبیر به (ضرب فى الارض ) شده است ، زیرا مسافر زمین را به هنگام سفر با پاى خود مى كوبد (87) پس در این ایه شریفه مى فرماید هنگامى كه مسافرت مى كنید مانعى ندارد كه نماز را كوتاه كنید،
در اینجا سوالى پیش مى آید و آن اینكه در آیه فوق مسئله نماز قصر،مشروط به ترس از خطر دشمن شده است در حالى كه در مباحث فقهى مى خوانیم نماز قصر حكم عمومى است و تفاوتى در آن مبان سفرهاى خوفناك یا امن و امان نمى باشد، روایات متعددى كه از طرق شیعه و اهل تسنن در زمینه نماز قصر وارد شده است نیز این عمومیت را تایید مى كند. (88)
در پاسخ باید گفت : ممكن است مقید ساختن حكم قصر به مسئله ((خوف )) به خاطر یكى از چند جهت باشد.
الف - این قید ناظر به وضع مسلمانان آغاز اسلام است و به اصطلاحى قید غالبى است ،یعنى غالبا سفرهاى آنها توام با خوف بوده و همانطور كه در علم اصول گفته شده ((قیود غالبى )) مفهوم ندارند، چنانچه در آیه (و ربائبكم اللاتى فى حجوركم ) (89) (دختران همسرانتان كه در دامنتان بزرگ مى شوند بر شما حرامند). نیز با همین مسئله روبرو مى شویم زیرا ((دختر همسر)) مطلقا جز محارمند، خواه در دامان انسان بزرگ شده باشند یا نه ، ولى چون غالبا زنان مطلقه اى كه شوهر مى كنند جوانند و فرزندان خردسالى دارند كه در دامان شوهر دوم بزرگ مى شوند قید (فى حجوركم ) (در دامانتان ) در آیه مزبور ذكر شده است .
ب - بعضى از مفسران معتقدند كه مسئله نماز قصر نخست به هنگام خوف (طبق آیه فوق ) تشریع شده است ، سپس این حكم توسعه پیداكرده و به همه موارد عمومیت یافته است
ج - ممكن است این قید، جنبه تاكید داشته باشد یعنى نماز قصر براى مسافر همه جا لازم است اما به هنگام خوف از دشمن تاكید بیشترى دارد و در هر حال شك نیست كه با توجه به تفسیر آیه در روایات فراوان اسلامى نماز مسافر اختصاصى به حالت ترس ندارد و به همین دلیل پیامبر علیه السلام نیز در مسافرتهاى خود و حتى در مراسم حج (در سرزمین منى ) نماز شكسته مى خواند. (90)
نكته دیگر اینكه در بعضى از روایات نیز به این موضوع اشاره شده است كه كوتاه خواندن نماز در سفر یك نوع تخفیف الهى است ، ادب ایجاب مى كند كه انسان این تخفیف را رد نكند و نسبت به آن بى اعتنایى به خرج ندهد،در روایات اهل تسنن از پیغمبر صلى الله علیه و آله نقل شده كه درباره نماز قصر فرمود:
((صدقه تصدق الله بها علیكم فاقبلوا صدقته )) (91)
(این هدیه اى است كه خداوند به شما داده است آنرا بپذیرید) نظیر این حدیث در منابع شیعه نیز وارد شده است ،
امام صادق علیه السلام از پیامبر نقل مى كند كه فرمود ((افطار در سفر و نماز قصر از هدایاى الهى است ، كسى كه از این كار صرفنظر كند هدیه الهى را در كرده است . (92)
نكته دیگر كه باید به آن توجه داشت این است كه بعضى چنین تصور كرده اند كه آیه فوق حكم نماز خوف (نماز در میدان چنگ و مانند آن ) را بیان مى كند و تعبیر به (ان خفتم ) را گواه براى مطلب گرفته اند. ولى جمله (اذا ضربتم فى الارض ) مفهوم عامى دارد كه هرگونه مسافرتى را شامل مى شود خواه مسافرت عادى باشد یا مسافرت براى جهاد،به علاوه حكم نماز خوف به طور جداگانه اى و مستقل در آیه بعد آمده است و تعبیر به (آن خفتم ) همانطور كه گفتیم یك نوع قید غالبى است كه در غالب مسافرتهاى آن زمان براى مسلمانان وجود داشته است بنابراین دلالتى بر نماز خوف ندارد،به علاوه در میدان جنگ همیشه خوف و از حملات دشمن وجود دارد و جاى این نیست كه گفته شود ((اگر بترسید كه دشمن به شما حمله كند )) و این خود گواه دیگرى است كه آیه اشاره به تمام سفرهایى مى كند كه ممكن است خطراتى در آن وجود داشته باشد ضمنا باید توجه داشت كه شرایط نماز مسافر، مانند شرایط و خصوصیات سایر احكام اسلامى در قرآن نیامده است بلكه در سنت به آن اشاره شده است از جمله اینكه نماز قصر در قران نیامده است بلكه در سنت به آن اشاره شده است از جمله اینكه نماز قصر در سفرهاى كمتر از هشت فرسخ نیست ، زیرا در آن زمان مسافر در یك روز معمولا هشت فرسخ راه را مى كرد و نیز افرادى كه همیشه در سفرند و یا سفر جز برنامه زندگانى آنها شده است از این حكم مستثنى هستند زیرا مسافرت براى آنها جنبه عادى دارد نه جنبه فوق العاده . و نیز كسانى كه سفرهایشان سر معصیت است مشمول این قانون نمى باشند. زیرا این حكم یك نوع تخفیف الهى است و كسانى كه در راه گناه ،راه مى پرسند نمى توانند مشمول اند باشند. و نیز مسافر تا به حد ترخیص نرسد (نقطه اى كه صداى اذان شهر را نشنود و یا دیوارهاى شهر را نبیند ))نباید نماز قصر بخواند، زیرا هنوز از قلمرو شهر بیرون نرفته و عنوان مسافر به خود نگرفته است و همچنین احكام دیگرى در كتب فقهى مشروحا آمده و احادیث مربوط به آن را محدثان در كتب حدیث ذكر كرده اند. (93)
داستان آیه 
امام خمینى (ره ) در مسافرت و نماز
این خاطره مربوط به وقتى است كه از عراق مى خواستیم به كویت برویم . زمانیكه مانع از رفتن ما شدند، برگشتیم . امام آن زمان 80 سالشان بود، از ساعت پنج صبح براى اینكه نجف اشرف با خبر نشوند. بین الطلوعین حركت كردیم به سوى كویت ،در مرز كویت ما را راه نداند، ما برگشتیم به مرز عراق ، در آنجا به بدترین وجه با امام برخورد كردند، حتى یك اتاق كه امام استراحت بكند به ما ندادند. سرانجام امام عبایشان را انداختند در كنار یك اتاق مخروبه كه آنجا بود و دراز كشیدند. ساعت یازده دوازده شب بود كه از بغداد گفتند به بصره بر گردید. ما به بصره برگشتیم ، ساعت یك یا یك و نیم بعد از نیمه شب به بصره رسیدیم ، یك ساعتى طول كشید تا مقدمات كار را انجام بدهیم بالاخره ساعت دو بود كه امام خوابید طولى نكشید كه من یك مرتبه دیدم زنگ ساعت به صدا درآمد، وقتى ساعت را نگاه كرد دیدم ساعت چهار بعد از نیمه شب است و امام براى نماز شب بلند شدند. یك پیر مرد كه از پنج صبح تا ساعت دو بعد از نصف شب نخوابیده ،وقتى كه مى خواهد بخوابد بارى اینكه یادش باشد ساعت را كوك مى كند كه براى نماز شب بیدار شود 94
87- مفردات راغب ماده ((ضرب ))
88- براى اطلاع بیشتر به ج 5،كتاب وسائل الشیعه و كتاب سنن بیهقى ج 3 ص 134 و غیر آن مراجعه شود
89- نساء آیه 23
90- تفسیر نمونه ج 4،ص 95
91- آین حدیث در سنن بیهقى ج 3 ص 134 از صحیح مسلم نقل شده است و در تفاسیر و كتب فقهى نیز آمده است .
92- وسائل الشیعه ج 5 ص 540
93- تفسیر نمونه ج 4 ص 97
94- نقل از حجه الاسلام و المسلمین سید احمد خمینى در كتاب امام در سنگر نماز دفتر 7 ص 82




نماز قصر در مسافرت
و اذا ضربتم فى الارض فلیس علیكم جناح ان تقصروا من الصلوه ان خفتم ان یفتنكم الذین كفزوا ان الكافذین كانوا الكم عدوا مبینا (86)
ترجمه : و هنگامى كه سفر كنید گناهى بر شما نیست كه نماز را كوتاه كنید اگر فتنه (و خطر) كافران بترسید، زیرا كافران دشمن آشكار شما هستند.
تفسیر آیه
این آیه درباره نماز مسافر سخن مى گوید: در این آیه شریفه از سفر تعبیر به (ضرب فى الارض ) شده است ، زیرا مسافر زمین را به هنگام سفر با پاى خود مى كوبد (87) پس در این ایه شریفه مى فرماید هنگامى كه مسافرت مى كنید مانعى ندارد كه نماز را كوتاه كنید،
در اینجا سوالى پیش مى آید و آن اینكه در آیه فوق مسئله نماز قصر،مشروط به ترس از خطر دشمن شده است در حالى كه در مباحث فقهى مى خوانیم نماز قصر حكم عمومى است و تفاوتى در آن مبان سفرهاى خوفناك یا امن و امان نمى باشد، روایات متعددى كه از طرق شیعه و اهل تسنن در زمینه نماز قصر وارد شده است نیز این عمومیت را تایید مى كند. (88)
در پاسخ باید گفت : ممكن است مقید ساختن حكم قصر به مسئله ((خوف )) به خاطر یكى از چند جهت باشد.
الف - این قید ناظر به وضع مسلمانان آغاز اسلام است و به اصطلاحى قید غالبى است ،یعنى غالبا سفرهاى آنها توام با خوف بوده و همانطور كه در علم اصول گفته شده ((قیود غالبى )) مفهوم ندارند، چنانچه در آیه (و ربائبكم اللاتى فى حجوركم ) (89) (دختران همسرانتان كه در دامنتان بزرگ مى شوند بر شما حرامند). نیز با همین مسئله روبرو مى شویم زیرا ((دختر همسر)) مطلقا جز محارمند، خواه در دامان انسان بزرگ شده باشند یا نه ، ولى چون غالبا زنان مطلقه اى كه شوهر مى كنند جوانند و فرزندان خردسالى دارند كه در دامان شوهر دوم بزرگ مى شوند قید (فى حجوركم ) (در دامانتان ) در آیه مزبور ذكر شده است .
ب - بعضى از مفسران معتقدند كه مسئله نماز قصر نخست به هنگام خوف (طبق آیه فوق ) تشریع شده است ، سپس این حكم توسعه پیداكرده و به همه موارد عمومیت یافته است
ج - ممكن است این قید، جنبه تاكید داشته باشد یعنى نماز قصر براى مسافر همه جا لازم است اما به هنگام خوف از دشمن تاكید بیشترى دارد و در هر حال شك نیست كه با توجه به تفسیر آیه در روایات فراوان اسلامى نماز مسافر اختصاصى به حالت ترس ندارد و به همین دلیل پیامبر علیه السلام نیز در مسافرتهاى خود و حتى در مراسم حج (در سرزمین منى ) نماز شكسته مى خواند. (90)
نكته دیگر اینكه در بعضى از روایات نیز به این موضوع اشاره شده است كه كوتاه خواندن نماز در سفر یك نوع تخفیف الهى است ، ادب ایجاب مى كند كه انسان این تخفیف را رد نكند و نسبت به آن بى اعتنایى به خرج ندهد،در روایات اهل تسنن از پیغمبر صلى الله علیه و آله نقل شده كه درباره نماز قصر فرمود:
((صدقه تصدق الله بها علیكم فاقبلوا صدقته )) (91)
(این هدیه اى است كه خداوند به شما داده است آنرا بپذیرید) نظیر این حدیث در منابع شیعه نیز وارد شده است ،
امام صادق علیه السلام از پیامبر نقل مى كند كه فرمود ((افطار در سفر و نماز قصر از هدایاى الهى است ، كسى كه از این كار صرفنظر كند هدیه الهى را در كرده است . (92)
نكته دیگر كه باید به آن توجه داشت این است كه بعضى چنین تصور كرده اند كه آیه فوق حكم نماز خوف (نماز در میدان چنگ و مانند آن ) را بیان مى كند و تعبیر به (ان خفتم ) را گواه براى مطلب گرفته اند. ولى جمله (اذا ضربتم فى الارض ) مفهوم عامى دارد كه هرگونه مسافرتى را شامل مى شود خواه مسافرت عادى باشد یا مسافرت براى جهاد،به علاوه حكم نماز خوف به طور جداگانه اى و مستقل در آیه بعد آمده است و تعبیر به (آن خفتم ) همانطور كه گفتیم یك نوع قید غالبى است كه در غالب مسافرتهاى آن زمان براى مسلمانان وجود داشته است بنابراین دلالتى بر نماز خوف ندارد،به علاوه در میدان جنگ همیشه خوف و از حملات دشمن وجود دارد و جاى این نیست كه گفته شود ((اگر بترسید كه دشمن به شما حمله كند )) و این خود گواه دیگرى است كه آیه اشاره به تمام سفرهایى مى كند كه ممكن است خطراتى در آن وجود داشته باشد ضمنا باید توجه داشت كه شرایط نماز مسافر، مانند شرایط و خصوصیات سایر احكام اسلامى در قرآن نیامده است بلكه در سنت به آن اشاره شده است از جمله اینكه نماز قصر در قران نیامده است بلكه در سنت به آن اشاره شده است از جمله اینكه نماز قصر در سفرهاى كمتر از هشت فرسخ نیست ، زیرا در آن زمان مسافر در یك روز معمولا هشت فرسخ راه را مى كرد و نیز افرادى كه همیشه در سفرند و یا سفر جز برنامه زندگانى آنها شده است از این حكم مستثنى هستند زیرا مسافرت براى آنها جنبه عادى دارد نه جنبه فوق العاده . و نیز كسانى كه سفرهایشان سر معصیت است مشمول این قانون نمى باشند. زیرا این حكم یك نوع تخفیف الهى است و كسانى كه در راه گناه ،راه مى پرسند نمى توانند مشمول اند باشند. و نیز مسافر تا به حد ترخیص نرسد (نقطه اى كه صداى اذان شهر را نشنود و یا دیوارهاى شهر را نبیند ))نباید نماز قصر بخواند، زیرا هنوز از قلمرو شهر بیرون نرفته و عنوان مسافر به خود نگرفته است و همچنین احكام دیگرى در كتب فقهى مشروحا آمده و احادیث مربوط به آن را محدثان در كتب حدیث ذكر كرده اند. (93)
داستان آیه 
امام خمینى (ره ) در مسافرت و نماز
این خاطره مربوط به وقتى است كه از عراق مى خواستیم به كویت برویم . زمانیكه مانع از رفتن ما شدند، برگشتیم . امام آن زمان 80 سالشان بود، از ساعت پنج صبح براى اینكه نجف اشرف با خبر نشوند. بین الطلوعین حركت كردیم به سوى كویت ،در مرز كویت ما را راه نداند، ما برگشتیم به مرز عراق ، در آنجا به بدترین وجه با امام برخورد كردند، حتى یك اتاق كه امام استراحت بكند به ما ندادند. سرانجام امام عبایشان را انداختند در كنار یك اتاق مخروبه كه آنجا بود و دراز كشیدند. ساعت یازده دوازده شب بود كه از بغداد گفتند به بصره بر گردید. ما به بصره برگشتیم ، ساعت یك یا یك و نیم بعد از نیمه شب به بصره رسیدیم ، یك ساعتى طول كشید تا مقدمات كار را انجام بدهیم بالاخره ساعت دو بود كه امام خوابید طولى نكشید كه من یك مرتبه دیدم زنگ ساعت به صدا درآمد، وقتى ساعت را نگاه كرد دیدم ساعت چهار بعد از نیمه شب است و امام براى نماز شب بلند شدند. یك پیر مرد كه از پنج صبح تا ساعت دو بعد از نصف شب نخوابیده ،وقتى كه مى خواهد بخوابد بارى اینكه یادش باشد ساعت را كوك مى كند كه براى نماز شب بیدار شود 94
87- مفردات راغب ماده ((ضرب ))
88- براى اطلاع بیشتر به ج 5،كتاب وسائل الشیعه و كتاب سنن بیهقى ج 3 ص 134 و غیر آن مراجعه شود
89- نساء آیه 23
90- تفسیر نمونه ج 4،ص 95
91- آین حدیث در سنن بیهقى ج 3 ص 134 از صحیح مسلم نقل شده است و در تفاسیر و كتب فقهى نیز آمده است .
92- وسائل الشیعه ج 5 ص 540
93- تفسیر نمونه ج 4 ص 97
94- نقل از حجه الاسلام و المسلمین سید احمد خمینى در كتاب امام در سنگر نماز دفتر 7 ص 82




نماز سبب فرستادن خیرات به آخرت
و اقیموا الصلوة و اتوا الزكوة و ما تقدموا لا نفسكم من خیر تجدوه عند الله ان الله بما تعلمون بصیر. (40)
ترجمه :نماز را بر پا دارید و زكات را ادا كنید (با این دو وسیله روح جسم اجتماع خود را نیرومند سازید و بدانید) هر كار خیرى براى خود (در سراى آخرت ) از پیش مى فرستید و آن را نزد خود خواهد یافت ، خداوند به اعمال شما آگاه است .
تفسیر آیه
این آیه شریفه دو دستور مهم به مؤ منان مى دهد یكى در مورد ((نماز ))كه رابطه محكمى میان انسان و خدا ایجاد مى كند و دیگر در مورد ((زكات )) كه رمز همبستگیهاى اجتماعى است و این هر دو براى پیروزى بر دشمن لازم است ، و مى گوید: (( نماز را برپا دارید و زكات را ادا كنید )) و با این دو وسیله روح و جسم خود را نیرومند سازید (واقیموا الصلوة و اتوا الزكاة ) سپس در این آیه اضافه مى كند:تصور نكنید كارهاى نیكى را كه انجام مى دهید و اموالى را كه در راه خدا انفاق مى كنید از بین مى رود،نه ((آنچه از نیكیها از پیش مى فرستید آنها را نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت )) (و ما تقدموا لا نفسكم من خیره تجدوه عند الله ) ((خداوند به تمام اعمال شما بصیراست )) (ان الله بما تعلمون بصیر) او بطور دقیق مى داند كدام عمل را بخاطر او انجام داده اید و كدامیك را براى غیر او انجام داده اید (41)
داستان آیه 
ترك نماز و كمك نكردن به فقراء چه مى شود
شخصى نیكوكار از دنیا رفت و به خاك سپردند و در عالم برزخ ماءموران الهى ((نكیر و منكر )) او را نشاندند و یكى از ماءموران به او گفت :(( ما مى خواهیم صد تازیانه از عذاب الهى را بر تو بزنیم )) مرد نیكوكار گفت :طاقت ندارم . ماءمور گفت :نود و نه تازیانه مى زنیم . او پاسخ داد:طاقت ندارم . ماءمور الهى به خاطر این كه وى مرد نیكوكار و صالح بود عدد كم كردند و او مكرر در جواب مى گفت :طاقت ندارم تا اینكه ماءموران گفتند:یك تازیانه به تو مى زنیم ، و دیگر هیچ راهى براى عفو این یك تازیانه نیست . حتما باید این یك تازیانه را بخورى ! وى پرسید:به خاطر چه این تازیانه را مى زنید؟
ماءموران در پاسخ گفتند:چون تو یك روز وضو بدون وضو نماز خواندى و از كنار مظلوم ضعیفى گذشتى ولى او را یارى نكردى . همان یك تازیانه را زدند،قبرش پر از آتش شد. (42)
در آیه اى از قرآن آمده است كه بعضى از اهل جهنم در حالیكه در عزابند عده اى مى پرسند (ما ساككم فى سقر) (43) چه چیز شما را در این جهنم قرار داد؟ مى گویند (قالوالم نك من المصلین و لم نطعم المسكین ) نماز نمى خواندیم و به فقراء كمك نمى كردیم (و كنا نخصوض مع الخائضین ) و در هر چرند و پرندى هم وارد مى شدیم ،یا خودمان مى گفتیم ،نتیجه اش اینست ! از اینجا فهمیده مى شود چرا نماز در اسلام اینقدر مهم است ، چرا پیغمبر مى فرماید:((نماز عمود این خیمه است ؟ چون اگر نماز نباشد و به درستى اجرا شود و همه چیز درست مى شود (44) آرى نماز نجات دهنده انسان در آخرت است واى بحال كسانى كه از این فریضه مهم دینى براى همیشه غافل بمانند،سبب مى شود كه آخرتشان را از دست بدهند،((حى الصلوة ))پس بشتابیم نماز !

40- بقره آیه 110
41- تفسیر نمونه ج 1 ص 400
42- ثواب الاعمال ج 2 ص 506 حدیث امام صادق (ع )
43- سوره مدتر آیه 42
44- گفتار معنوى ص 96 - 95




برچسب ها :
خیرات ,  نماز ,  نماز سبب فرستادن خیرات ,  فرستادن خیرات , 
بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام علیکم
با عرض پوزش به دلیل به روز نشدن وبلاگ برای چند روز،لطفا توجه فرمایید:با فرارسیدن فصل امتحانات وسنگینی دروس وبدلیل بودن در رو ستا با سرعت کم اینتر نت وباز نشدن سر ویس وبلاگ دهی MIHANBLOGوقطعی متعدد اینتر نت تلفن همرا ووصل نشدن ان توان بروز کردن وبلاگ را نداشته وعذر خواهی می کنم واحتمالا در اینده نیز دچار این مشکل خواهم شد.
متشکر از شماکه به وبلاگ ماامدید.
التماس دعا
مدیریت وبلاگ



تعداد صفحات : 7

 | 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 | 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic